Stoffige reisdag alles behalve stoffig - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Steffen Barentsen - WaarBenJij.nu Stoffige reisdag alles behalve stoffig - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Steffen Barentsen - WaarBenJij.nu

Stoffige reisdag alles behalve stoffig

Door: Gerrit Stokvis

Blijf op de hoogte en volg Steffen

19 Februari 2014 | Oeganda, Soroti

EO-Metterdaadreis, dagverslag 2e dag
door Gerrit Stokvis

Vandaag stond als een reisdag gepland. En dat is het ook geworden. Dat betekende vroeg op! De eerste wekkers stond op 6 uur, want om 7 uur was ontbijt en moesten de koffers worden ingeleverd.

Na een ontbijt met lekker brood van bakkerij BBrood was het verder inpakken en wegwezen. We hebben Kampala achter ons gelaten en hadden als eindbestemming Soroti. Een rit van ruim 500 kilometer.
Na het chaotische van Kampala veranderde het landschap al snel in dat van het platteland. Dat betekent door kleine dorpen rijden, waar marktwaar als groenten, bananen, vlees (levende) kippen te koop worden aangeboden.

De eerste tussenstop na ruim 2 uur werd vooral gebruikt voor het strekken van de benen en de nodige plaspauzes.
Daarna was het weer verder in de bus op weg naar Mbale. Een grotere plaats met dus ook een groter centrum. Veel winkeltjes in een levendige stad. In Mbale hebben we van een goede lunch genoten en ter plekke was er zelfs gelegenheid voor een koele duik in het zwembad.

Daarna het laatste deel van de reis op weg naar Soroti. Daar kwamen we ruim na 6 uur aan.

Bij het eten vanavond was het tijd om de indrukken uit te wisselen. Opvallend was wel het feit dat we onderweg onder bomen of op andere plaatsen groepen zagen van meestal alleen mannen. Dat kan op twee zaken duiden. Of de mannen werken niet en laten de vrouwen het werk doen. Of men wacht als groep op werk. Het zijn dagloners en men hoopt die dag toch nog 1 of meer uren werk te vinden.

Daarnaast hebben we vandaag heel veel schoolkinderen gezien. Onderwijs wordt hier heel belangrijk gevonden. Vaak kent men twee shifts op 1 dag. Op de morgen de jonge kinderen; op de middag de oudere kinderen. Dat komt ook omdat de kinderen vaak thuis nog een taak hebben en dus niet de hele dag naar school kunnen. En anderzijds kan op deze manier de school (en de leraar) heel effectief gebruikt worden.

Tenslotte de reis zelf. Die was best heftig! Het eerste deel had nog redelijk asfalt. In het tweede deel was dat heel anders. Wegen met diepen kuilen, waar omheen geslalomd moest worden. En ook hele stukken onverharde weg. En dan krijg je enorme rode stofwolken. We hebben met de bus meer turbulentie gehad dan normaal gesproken tijdens een lange vliegreis mogelijk is. We zijn flink door elkaar geschud, maar uiteindelijk goed op de bestemming aangekomen.

Volop redenen tot dankbaarheid.

• 19 Februari 2014 - 21:25

Dicky En Annet:

Hallo allemaal,
    leuke fotos zo kunnen we toch een beetje meeleven vanuit ons koude kikkerlandje.
    Jan ben je de nieuwe reisleider geworden het staat je goed.
    En kees hoe is het met je hoofd?leemaal een fijne dag morgen en voor straks welterusten.

Groeten Dicky en Annet

• 19 Februari 2014 - 21:41

Jan En Janny:

LIEVE Mannie en Gerrit,jullie
    Reisverslagen gelezen, interessant,indrukwekkend en ook vermoeiend lijkt ons. We wensen jullie nog een goede tijd, groetjes jan en janny.

• 19 Februari 2014 - 21:42

Pieter En Hanneke:

Jan, Kees en reisgenoten, Dat is genieten. Ik ben wel een beetje jaloers op jullie. Zijn er ook visteelt projecten op jullie reis?
    Yesu álochano, Miyo ká ephiro ni eparipari, ni okumi. (Yohane 14:6) Gods zegen!

Pieter en Hanneke

• 19 Februari 2014 - 22:32

Clara:

mooi verhaal en zo herkenbaar
    groet

• 20 Februari 2014 - 12:05

Mike:

Hallo,
    Wat een reis. Heel veel contra's. Eerst lekker in het zwembad en dan drinkwater zoeken. Succes met jullie verdere reis.

Mike

• 20 Februari 2014 - 12:47

Marian En Marten Pomp:

Beste groep,

Mooi reis verslag, 500 km met de bus, niemand wagenziek ?

gr. Marian en Marten

• 21 Februari 2014 - 12:48

Alie En Roel:

Lieve Mannie en Gerrit,

we reizen met jullie mee!!

LIEFS