De dag voor vertrek - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Steffen Barentsen - WaarBenJij.nu De dag voor vertrek - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Steffen Barentsen - WaarBenJij.nu

De dag voor vertrek

Door: Derk-Jan

Blijf op de hoogte en volg Steffen

07 Januari 2015 | Rwanda, Kigali

Morgen vertrekken we naar Mwansa dus het is zaak vandaag zaken af te ronden. We beginnen de dag met het nodige papier (computer) werk. Samen met Bishop David vullen we de nodige documenten in en duiken we gezamenlijk nog eens stevig in het project. Wat hebben we gezien, wie hebben we ontmoet, wat ze willen, welke kansen zien wij, als hier een team komt waar kunnen ze dan verblijven, etc., etc.

Na de lunch komt Pastor John met zijn huiswerk, het leveren van een gedetailleerd bouwplan met kosten. Een hele verbetering maar nog niet genoeg voor ons, we zijn veeleisend zullen ze wel denken en dat zijn we. Al pratend en tekenend hebben we de plannen verder uitgewerkt. Tegen lunchtijd hadden we allen het zelfde beeld bij de school die er moet komen.

We besluiten bij onze geweldige chauffeur Pascal in de auto te stappen en langs commercial area te gaan. We willen goed inzicht krijgen in de prijzen van de bouwmaterialen voor de school. Het is opnieuw indrukwekkend om daar als blanke tussen de lokale bevolking te bewegen. Helaas vallen we wel erg op dus de prijzen vliegen omhoog “er zijn blanken bij, en dus is er veel geld”

De dag sluiten we af met een heerlijk diner dat ons wordt aangeboden. Wederom een heerlijke lokale maaltijd met veel kip, een soort gepofte aardappel en salade en dat natuurlijk volgens lokaal gebruik zonder bestek. Lekker met de handen eten dus. Weer een nieuwe ervaring.

Nu snel naar bed want morgen vertrekt de bus al om 04.00 uur naar Mwansa waar we als alles klopt in de avond aankomen. Een dag eerder dan gepland. Kunnen we wat extra uitrusten van de zware rit die ons staat te wachten.

• 08 Januari 2015 - 16:30

Frans En Bea:

Hoi Steffen,
    Gaaf verhaal! Veel beleefd, lezen we. Je bent daar in je element denk ik. Sterkte! Volgende keer gaat Frans mee om projecten te bezoeken hoor ik net???
    Groeten uit Ridderkerk.

• 09 Januari 2015 - 20:19

Steffen Barentsen:

Goed idee Frans!
    Af en toe een halve of hele dag in een bus, maar verder vallen de ontberingen nog wel mee :)