Start de dag met esspresso - Reisverslag uit Rome, Italië van Steffen Barentsen - WaarBenJij.nu Start de dag met esspresso - Reisverslag uit Rome, Italië van Steffen Barentsen - WaarBenJij.nu

Start de dag met esspresso

Door: steffen

Blijf op de hoogte en volg Steffen

18 April 2012 | Italië, Rome

Woensdag
Het is 9 uur in de ochtend. Ik zit aan de via Tastevere. De centrale weg die door een supergezelllige buurt van Rome loopt. De dames slapen nog. Voor mij een ijzersterke esspresso. Naast mij een smal hegje en daarnaast de drukke weg. Brommers en auto' s doen wedstrijdjes en in het midden de tram. Superieur que groootte en in geluid.
We slapen in een mooi appartement aan deze weg (4hoog), maar sls de tram langskomt, denk je aan het vierde leger van een oude keizer.

Anje de Heer, van kerkzang.nl en Ingrid en ik (Steffen) maken een mix tussen een mooie stedentrip, oude vreinden ontmoeten en een try-out voor een nieuw reisconcept.  'two ways of worship' zou je van dit onecpt kunnen zeggen: dichter bij God komen met zang - mooie goede zang die je dichter bij je ziel en elkaar brengt - en dichter bij God komen door vriendschap met de daklozen van Rome. Want God identificeert zich met de arme en ontmoet je de arme, dan kun je God zien. Deze reis moet in Rome plaatsvinden, de stad die alles al heeft beleefd. De stad die wereldfaam gekregen en verloren heft, al lang voordat de Italiaanse taal begon. Rome is Rome. Alles is al beleefd en doorleefd hier en dat doordrengt de stad. Tussen de nieuwe fiat's 500 door, nippend aan je esspresso, kun je zo tegen een gebouw van 3000 jaar oud kijken. Het is 'e'en groot openluchtmuseum hier, waar hippe en gewone mensen elkaar afwisselen.

De taal is mooi. Zangerig, emotioneel, met passie, extrovert en communicatief. Zelfs als je een pizzaatje bestelt merk je dat en het neemt je mee op het ritme van Rome. Hoe kan je hier geen zin krijgen in de dag?

Vandaag dus de ou vrienden. We gaan lunchen met Carlo Santoro van Sant'Egidio. Deze club wil vrienden zijn met de daklozen van de stad. En dat zijn ze ook. Na zes jaar zie ik hem weer en ik kijk uit naar de ontmoeting. Vanavond zullen we weer het dalozenrestaurant zien. Ook daar kijk ik naar uit. Dit blijft confronternd voor me. Mensen aan lager wal ontmoeten en echt ontact met ze hebben. Dit blijft altijd pijn doen. Warom hebben mensen het niet gewoon goed en mooi? Waarom ... Toch is de ontmoeting goed en het helpt me na te denken over alles.

Ik bestel nog maar even een koffie en gaan dan eens kijken hoe ver de dames zijn. Dan begint de dag hier.

• 18 April 2012 - 20:18

Mary Barentsen:

Jullie zitten al in Rome! Zoals je het beschrijft drink ik een espresso met je mee hoor! Zinvolle avond met elkaar gehad? Sterkte en Gods Zegen allemaal.

• 19 April 2012 - 06:51

Stefco Klaver:

...je doet (alweer!) mooie dingen.
    Keep up the Good work!

• 19 April 2012 - 07:25

Dinja Konijnenbelt:

Dag Steffen, kippevel wanneer ik je verhaal lees. Het doet mij weer zo beseffen hoe goed we het hebben en waarom we met elkaar ons inzetten voor de armsten. Super wat je doet!!! Veel plezier, geniet van het mooie van Rome en weet dat je gezegend bent om tot zegen te zijn! Hartelijke groeten!

• 23 April 2012 - 18:35

Patricia Barentsen:

Ik ben benieuwd hoe het verder met de daklozen gaat.

• 24 April 2012 - 14:42

Mary Barentsen:

ik vind je reisverslag echt indrukwekkend. om het verlangen te hebben deze daklozen weer te ontmoeten. Echt alleen mogelijk als je deze mensen met de ogen van onze Heer te ziet. Hij houdt net zoveel van hen als van ons. Confronterend, ja, dat begrijp ik. Veel Zegen op jullie werk daar.

• 28 April 2012 - 18:29

Anja Koevoet:

Hoi Steffen,
    Mooi verslag!
    Gaaf initiatief ook, heel origineel om muziek en maatschappelijke hulp te combineren. Zou leuk zijn als er ook een reis opengesteld zou worden voor individuen die graag aan zo'n zang-/zorgreis deel zouden willen nemen.
    In dat geval ben ik de eerste die me aanmeldt :-)

• 28 April 2012 - 21:12

Steffen:

Mooi bericht Anja.
    Gaaf dat je je wilt aanmelden. Zijn er meer mensen die dat willen? Dan maken we een team...