5 werelden in 1 dag - Reisverslag uit Chop, Oekraïne van Steffen Barentsen - WaarBenJij.nu 5 werelden in 1 dag - Reisverslag uit Chop, Oekraïne van Steffen Barentsen - WaarBenJij.nu

5 werelden in 1 dag

Door: steffen Barentsen

Blijf op de hoogte en volg Steffen

16 Augustus 2013 | Oekraïne, Chop

Ferenc en ik mogen elkaar wel. Dat merken we direct. Vandaag gaan we Dorcas-projecten doen. Zoals bij elke ‘big boss’ maakt zijn smartphone voortdurend herrie: “Igèn, igèn…” Zo plant hij onze dag ongeveer twee uur voor ons uit. We starten in de preschool voor de zigeunerkinderen van Nagydorbony (kun je dat ook uitspreken Vincenza?).

De 25 kleuters zitten (!) net aan de thee. We krijgen na de laatste slokken een mooi lied te horen. Twee jonge meiden proberen deze vrijbuitertjes klaar te stomen voor de normale school. Even verderop laat de curator van de kerk trots de door Dorcas gesponsorde waterpunt zien. De pijpen zijn van plastic, zodat ze niet gestolen worden. De eeuwige, net te magere honden, die onlosmakelijk bij zigeunerdorpen / -kampen lijken te horen, ontbreken ook hier niet.

Door naar Kisdobrony. Ook een kerk (mooi verbouwd!) en ook een trotse curator. Ook hier verhalen over het goede werk dat Dorcas, HOE en anderen doen.

Dan weer de auto in via Telek naar Munkac. We stuiten hier op een project voor disabled and wat ik zie is ‘ awesomazing’. In een monumentaal en kapitaal pand ontdek ik een prachtige, sfeervolle leefomgeving voor gehandicapten. Alles is mooi, de snoezelruimte, de zandschilderlichtbak, de ruimte voor muziektherapie, de schilderhoek, de pottenbakkerij en nog veel meer. Hier zou ik mijn kind met liefde naar toe brengen.

Bij een tweede opvang voor gehandicapten, even verder in de stad, gaat het er een stuk eenvoudiger aan toe. De euro’s rolden hier minder hard. De passie is op het zelfde hoge niveau. Ook hier wordt van alles voor de kinderen georganiseerd. Ik krijg een klein schilderij cadeau dat met de voet geschilderd is. Een verdieping onder dit project is een gaarkeuken actief, die elke dag op volle toeren draait.

Een bijzondere wereld stappen we binnen wanneer we bij de paardentherapie kijken. Gehandicapte kinderen rijden paard samen met een begeleider en daarna krijgen ze dwars over het paard liggend een massage. Wauw! Dit ziet er goed uit. Mag ik ook even? Ik leer dat de resultaten erg mentaal en fysiek erg goed zijn.

Zal ik nog iets zeggen over het kasteel dat we bezocht hebben en het open lucht museum? Ach … Het is een indrukwekkende en inspirerende dag geweest.

Bedtijd!

• 17 Augustus 2013 - 17:43

Wendy:

Ha Steffen!

Leuk om je projectvoorbereiding te lezen! Succes gewenst met alles..

Groetjes Marijn, Wendy en Moses

• 17 Augustus 2013 - 23:55

Steffen Barentsen:

Dank je Wendy !!!

• 19 Augustus 2013 - 10:11

Peter De Jong:

Ha Steffen !

Goed te zien dat jij een voor ons oud en vertrouwd rondje aan het maken bent. Goed te horen van het kerkje in Kisdobrony. Wij hebben de bouw daarvan destijds mogelijk kunnen maken, maar zijn al een aantal jaren het lijntje daar kwijt. Fijn dat het dóórgaat !

• 19 Augustus 2013 - 12:09

Vincenza :

euh... nee Steffen, die ken ik (niet meer)... goede reis verder!!! ciao