Je kan merken dat je midden in het park bent - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Steffen Barentsen - WaarBenJij.nu Je kan merken dat je midden in het park bent - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Steffen Barentsen - WaarBenJij.nu

Je kan merken dat je midden in het park bent

Door: Arie en Barrie Roobol

Blijf op de hoogte en volg Steffen

24 Februari 2014 | Oeganda, Lira

Na een stevig ontbijt, met extra veel eieren, zijn we eerst naar de markt gelopen. Na 10 minuten lopen onder een blauwe lucht komen de verschillende geuren van de kraampjes ons tegemoet.. We kwamen eerst bij de groenten, rijst en meel gedeelte. Via smalle paadjes en langs houten kraampjes zien we moeders met baby’s hun waar verkopen. Het vis gedeelte liepen we snel voorbij, want de lucht werd niet door iedereen gewaardeerd, des te meer de prachtige lappen in Ugandese kleuren en motieven. Een paar van de groep kochten een riem als cadeau voor Alex, onze aardige buschauffeur, die vandaag jarig is.

Om half twaalf vertrekken we vanaf het hotel naar Karuma Falls voor een picknick Een rit over een goede weg van 80 km, waar soms stevig geremd wordt voor een overstekende koe en geit.
Tijdens de tussenstop is Alex geprezen om zijn betrouwbare en plezierige samenwerking. We hebben hem verrast met „happy birthday” en cadeaus. Alex trakteerde ons op verse ananas, na een heerlijke lunch onder een schaduwrijke boom. Daarna ging de tocht verder naar het National Park.

Onderweg zagen we al apen en net voor het park een paar olifanten.
In het park is de weg onverhard en er waait stof op door de passerende auto’s. Met de vele kuilen en smalle weg weet onze chauffeur wel raad.
Onderweg naar de pont zien we antilopen, buffels, verschillende vogels en everzwijnen. Prachtig om deze dieren in het echt te zien.
Rond 17 uur kwamen we bij de pont aan en konden na enig aandringen gelijk mee. Dat scheelt een uur wachten. Het was zeer verrassend dat we tijdens onze overtocht, over de Victoria Nijl, al 3 nijlpaarden zagen.
Toen was het een uur rijden naar ons vierde overnachtings plaats, Sanbiya River Lodge, waar we een hartelijk welkom kregen met een heerlijk glaasje vers vruchtensap.
Na de verdeling van de Lodges was er tijd om verkoeling te zoeken in het zwembad.

Om 20 uur stond er een buffet voor ons klaar, wat we ons lekker lieten smaken. De dag hebben we met elkaar afgesloten met Mattheus 25, dankgebed en een lied van Tim Hughes, Gods Justice.

Je kan merken dat je midden in het park bent, vleermuizen bij het zwembad, hagedis in je Lodge en familie buffel voor de deur. Wanneer je ’s avonds naar je Lodge loopt, vanaf het restaurant gaat er een bewaker met je mee

Morgen wacht ons weer een volle dag en gaan vroeg op safari.
Namens de groep een hartelijke groet en een goede zondag.
Arie en Barry

• 27 Februari 2014 - 18:41

Rien En Annelies:

Hoi Barrie en Arie,
    We lezen dat jullie veel meemaken en mooie en bijzondere dingen zien. Het zal voor jullie een indrukwekkende tocht zijn met veel onvergetelijke momenten. Veel plezier nog en alvast een goede thuisreis. we zijn benieuwd naar de foto's. Groeten uit Capelle.